5 Amazon listing tips från Webbriddarna

Att placera produkter på Amazon, även känt som att “skaffa en listning” är bara ett av flera steg som krävs för att sälja din vara men det är ett av de viktigaste stegen. Varje gång du söker efter en produkt och trycker på en knapp bildar du dig  en uppfattning  baserad på faktorer såsom relevans, bilder, innehåll, informativitet, hur bra produktbeskrivningen svarar på dina frågor, vad andra kunder säger och så vidare.

Man kan säga att listningen kommer att höja eller sänka dina chanser att sälja. Om du vill lista och lansera den bästsäljande produkten på Amazon måste du arbeta hårt för att se till att din annons och listning är perfekt.

Framgångsrik listning på Amazon det är lyckad produktlansering och produktmarknadsföring.


Här är 5 tips för en framgångsrik listning på Amazon från Webbriddarna

Med dessa 5 Amazon Listing Tips från en listingspecialist kommer du att komma igång på vägen till att bemästra listan och klättra till toppen av sökningen.


1. Gör forskning först


Tyvärr måste vi erkänna faktumet att inte alla produkter kan tjäna pengar på Amazon. Du kan köpa dussintals billiga varor från Kina och lista dem, men du kommer snabbt upptäcka att dina konkurrenter säljer dem så mycket billigare att  du kan inte tävla mot dem utan att förlora pengar. Att studera produkten du tänker sälja  ger dig en solid ekonomisk förståelse för den innan du listar den på Amazon. Dessutom hjälper det göra din produkt mer sökbar i rätt kategori m.m.

Först och främst måste du definiera produktens nisch och de kategorier som passar bäst till sökningen och produkten. Med andra ord – definera och begränsa dig till rätt kategori. Detta hjälper din produkt att dyka upp högre i sökresultaten och gör det lättare för kunden att hitta din produkt . Begränsning av specifika kategorier minskar antalet varor du tävlar med, vilket avsevärt ökar dina chanser att ranka högt och ha den bästsäljande produkten.

Hitta lämpliga nyckelord. Nyckelord är en viktig del av Amazons ranking och påverkar avgörande organisk försäljning. Man bör använda olika verktyg som Google, Merchant Words, Keyword Tool, LSI Graph med mera för att undersöka och hitta rätta nyckelord. Du kan också använda nyckelord som föreslår Amazon sökning för att kontrollera vad folk letar efter. Glöm inte att kolla på andra varor i din nisch och undersöka vilka nyckelord de använder i rubriken och på sidan.

Använd din kunskap och erfarenhet för att segmentera målgruppen och definiera målgruppens ålder, kön och inkomst bidrar m.m.

Att bygga en listning med kvalitativ forskning ger dig verktygen för att få saker rätt. Om du vet varför människor letar efter dina produkter kan du använda rätt nyckelord på sidan och locka dina potentiella kunder samtidigt som du erbjuder  din vara som en lösning på deras problem.


2. Stå ut eller dö


Vad tycker du hur många samma varor ser man på de första sidorna om söker på Amazon? Hur mycket listningar har samma bilder eller texter? Många säljare strävar efter att förbättra sin listning på Amazon men de flesta använder grundläggande texter och bilder från sina tillverkare. Detta kan bli till din potentiella marknadsfördel. För att lyckas på produktlansering och produktmarknadsföring bör du lägga till unika foton och texter till dina produktsidor. Det kommer löna sig.


Bilder. Ta dina egna unika foton. Lägga till enkel information som storlekar, egenskaper längst ner på bilden (som infografik) för att ta dina bilder till nästa nivå. Visa hur man använder varor istället för att använda de statiska bilderna.  Annonser på Amazon är ett bra exempel på hur man kan göra detta på rätt sätt.

Kolla också in vår artikel för topp 10-lista på misstag som säljare gör när de skapar listningsfoton. I den här artikeln har vi bearbetat en lista över vanliga misstag som säljare gör när de skapar listningsfoton på Amazon.

Rubrik. Amazonrubriken är det första som de flesta användarna ser, så  se till att få det rätt. Bläddra bland de bästa listningar i din kategori och skriv ner de bästa du ser. De flesta nischer innehåller specifik information och nyckelord. Till exempel: Märke + modellnummer + storlek + typ + egenskaper. Denna logik varierar kraftigt beror på din vara och nisch. Du måste också se till att du följer Amazons riktlinjer för rubriker. 

Punktlista. En punktlista är det andra som de flesta ser på din listning. Dessutom är punktlistan ett av de mest attraktiva och viktiga elementen på sidan. Så du måste skriva och ordna den rätt sätt. Punktlistan ger dig möjlighet att använda nyckelord i texten, men ditt primära mål bör bli kundkonvertering. Svara på de mest viktiga kundfrågorna om varan som t.ex. dimensioner, funktioner, vikt, färg, säkerhet och produktens funktionalitet m.m.

Produktbeskrivning. En produktbeskrivning hjälper dig svara på de vanligaste kundfrågorna, berätta mer om din produkt och erbjuda ytterligare information. De flesta potentiella kunder kommer inte att märka det i bästa fall, men du behöver det verkligen och du måste göra det bra. Så investera i en högkvalitativ text, fokusera på kundens behov och glöm inte att integrera dina sökord.

Kundtjänst. Glöm inte att lista upp en tydlig returpolicy och eventuellt  garanti. Ange att du är där för kunden. Erbjud ävenkundsupport och försök svara på kundförfrågningar inom en rimlig tid.

Ta din listning till nästa nivå. Öka din produktkonvertering med en produktdemovideo. Varför videon? Du kommer att ge köparen mer självförtroende och en till anledning att köpa din vara. Du kan uppgradera din Amazon-säljare konto bara för $ 40 per månad och få tillgång till nya verktyg och minska dina försäljningskostnader.


3. Sätt kunden först


Amazon vill tjäna pengar så kundservice betyder allt för dem. Amazon kommer att ranka din vara baserat på konverteringar och sedan kundnöjdhet. När du har kommit igång kommer du att kunna få insikter från Amazon-verifierade kunder genom enkäter.


Varje vara ska vara kundcentrerad. Det innebär att prioritera kundsupport, svara fort på kundfrågor och arbeta med att öka omdömen för att öka klick och konverteringar. Det innebär också att arbeta för att testa dina nyckelord och rubriker genom att ta bort nyckelord med låg omvandling. Amazon-sponsrade inlägg är ett av de enklaste och snabbaste sätten att identifiera sökord eftersom du kan testa omvandlingar, ASOC och andra faktorer för att identifiera lågpresterande sökord.


4. Äg köpboxen

Om du inte äger “Köpboxen” har du inga organisk försäljningar. 82% av alla Amazon-försäljningar går genom “Köpboxen”. Äg köpboxen och vinn.

Håll dina egna kostnader låga med bra lagerhantering, smart produktinköp och bra hantering så du kan erbjuda lägre priser till kunder. Dina totala produkt- och fraktkostnader måste vara lägst för att du ska kunna vinna Köpboxen. En säljare kan vinna Köpboxen med Fulfillment by Amazon och det högre säljarbetyget även om en annan säljare har en vara som billigare.

Du behöver de bästa recensionerna och den lägsta kostnaden för att vinna Köpboxen. Men det handlar inte alltid om den lägsta kostnaden. En studie visade att Amazon är mycket mer benägna att ge dig inköpslådan om du använder algoritmisk omprissättning, till exempel deras egen eller ett tredje parts verktyg för omprissättning.

  • Håll dina recensioner i topp
  • Försök att utföra order samma dag
  • Använd FBA och andra verktyg för att påskynda leveransen
  • Erbjud en vara med ett värde (god kvalitet, bra pris m.m.)
  • Håll koll på lagret. Du förlorar inköpslådan om ditt lager blir för lågt eller om du är slutsåld.
  • Använd ett Pro-konto

Det är nästan omöjligt att få Köp Boxen utan ett bra etablerat konto med god “kontohälsa”. Försök använda kampanjer, sponsrade produkter och kuponger för att öka omedelbar försäljning och  hamna i den Köp Boxen.


5. Använd Amazons verktyg m.m.

Amazon erbjuder tredjepartssäljare massor av verktyg för att komma igång och för att förbättra listor och kvalitet. När du tjänar pengar tjänar Amazon pengar.

FBA. FBA är en tredje parts leveranslösning som drivs av Amazon. Du betalar en månads lagringsavgift och Amazon skickar och uppfyller dina produktbeställningar åt dig. Kostnaderna kan vara höga, men med gratis 2-dagars frakt för 90+ miljoner Amazon Prime-abonnenter, Amazon-kundtjänst och nästan garanterad snabb leverans var som helst – det är det enklaste sättet att öka försäljningen och förbättra kundrecensionerna. Det är också ett utmärkt sätt att hålla jämna steg med ökad försäljning för produktkampanjer. Hur mycket kostar det? Använd Amazons miniräknare för att kontrollera innan du använder den.
Repricing Tools.Det finns gott om repricing-verktyg som du kan undersöka och använda, eller så kan du kolla in Amazon Match Low Price. Amazon är billigare för dig, men kanske inte erbjuder samma kontroll över prissättningen, så det kan kosta dig mer över tiden.

Repricing Tools. Det finns gott om repricingverktyg som du kan undersöka och använda, eller så kan du kolla in Amazon Match Low Price. Amazon är billigare för dig, men de kanske inte erbjuder samma kontroll över prissättningen, så det kan kosta dig mer över tid.

Kuponger. Med kuponger kan du rabattera dina produkter, antingen för en bred publik eller en specifik målgrupp för att öka försäljningen. Använd dem för att generera returkunder, belöna kunder för att lämna recensioner, öka försäljningen och öka omvandlingen när kunderna jämför dina produkter med dina konkurrenters.

Amazonsponsrade produkter. Sponsrade produkter tjänade 1,5 miljarder dollar år 2016, en imponerande siffra enligt alla mått mätt. Sponsrade produkter placerar din annons överst på sökningen i relevanta sökningar. Vad är haken? Du betalar per klick inte per konvertering. Om du använder sponsrade produkter är det avgörande att du undersöker nyckelord väl och sedan hanterar och optimerar för att ta bort lågpresterande.

Amazon är den största onlinemarknaden i hela världen. Det är det enklaste och snabbaste sättet att sälja och bygga ett e-handelsvarumärke. Oavsett om du startar ditt eget varumärke eller är återförsäljare, det första steget är att göra din listning rätt.

Scroll to Top